AI en contentmarketing: zijn specialisten nog nodig?
- by Maarten van Hout
- 832
AI is bij veel bedrijven dé nieuwe collega op de online-werkvloer. Dit is ook zo in de sector van content marketing, waar programma’s zoals ChatGPT steeds meer taken op zich nemen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof contentspecialisten nu nog maar weinig te doen hebben, maar is dat echt het geval? Wat kan AI precies overnemen en in welke mate is specialistische input nog nodig? Hierover gingen we in gesprek met medewerkers van Semwerkt, een online marketingbureau uit Hoorn.
De samenstelling van het contentteam
Bij Semwerkt telt de content-afdeling vier specialisten, waarvan twee ook expertise in SEO (zoekmachine-optimalisatie) hebben. Daarnaast is er een social media-specialist die zich richt op content voor op onder andere Meta platforms. We gingen met dit team om de tafel om te vragen hoe zij AI inzetten.
AI als bron van inspiratie
Het woord ‘inspiratie’ viel tijdens ons gesprek heel vaak. Tools zoals ChatGPT zijn bijzonder bruikbaar voor het opdoen van inspiratie, stelt een van de specialisten: “bijvoorbeeld bij een writer’s block of wanneer we moeite hebben met formuleringen uit een bepaald vakgebied.” ChatGPT kan bijvoorbeeld complexe onderwerpen in vaktermen verwoorden. De contentspecialisten van Semwerkt beginnen dan met een eigen tekst en laten ChatGPT zinnen of termen verfijnen. Op dagen dat het schrijven moeizaam gaat, helpt AI ook om teksten beter leesbaar te maken, en voor social media posts levert ChatGPT soms zelfs volledige concepten.
Het schrijven van nieuwe teksten: ja of nee?
Hoewel AI steeds beter wordt in schrijven, zijn teksten die volledig door AI zijn gegenereerd vaak herkenbaar vanwege voorspelbare patronen – zeker als je ChatGPT zelf ook gebruikt. Bovendien kan het taalmodel soms foutieve informatie genereren (hallucineren), waardoor specialisten terughoudend zijn om nieuwe blogs of artikelen door AI te laten schrijven. “Maar als we teksten herschrijven of samenvatten, gebruiken we AI. En voor het maken van bulletlijstjes is het ook best handig”.
Het verfijnen van bepaalde teksten is geen probleem, zolang AI maar als hulpmiddel wordt ingezet en niet als vervanging. “Iedere schrijver gebruikt de middelen die hij of zij op dat moment tot zijn beschikking heeft. Wist je dat er ondertussen auteurs zijn die ChatGPT als hulpmiddel inzetten? In Japan heeft zo’n boek zelfs een literaire prijs gewonnen.”
Teksten controleren
Semwerkt profiteert van een ervaren content editor die lange teksten controleert op taal- en stijlfouten. Voor het controleren van kortere teksten biedt ChatGPT echter een snelle oplossing. Teksten worden in de chat geplaatst, waarna ChatGPT feedback geeft op eventuele fouten. Dit is niet alleen handig voor onder andere het nakijken van Facebook ads, maar ook voor het snel controleren van spoedteksten. Zo missen de specialisten van Semwerkt geen kleine spelfouten, waar ze anders misschien overheen kijken.
Je contentmarketing in handen van specialisten?
Als je op zoek bent naar professioneel beheerde contentmarketing, dan is Semwerkt de juiste partner. Hier wordt ChatGPT gebruikt als hulpmiddel, maar ligt je content uiteindelijk in handen van specialisten en copywriters. Fouten door AI en te Amerikaans klinkende teksten zul je hier dan ook niet tegenkomen!
Voor meer informatie over online marketing of om een afspraak te maken en de marketing van jouw bedrijf te bespreken, kun je terecht bij Semwerkt.
AI is bij veel bedrijven dé nieuwe collega op de online-werkvloer. Dit is ook zo in de sector van content marketing, waar programma’s zoals ChatGPT steeds meer taken op zich nemen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof contentspecialisten nu nog maar weinig te doen hebben, maar is dat echt het geval? Wat kan AI…
AI is bij veel bedrijven dé nieuwe collega op de online-werkvloer. Dit is ook zo in de sector van content marketing, waar programma’s zoals ChatGPT steeds meer taken op zich nemen. Op het eerste gezicht lijkt het alsof contentspecialisten nu nog maar weinig te doen hebben, maar is dat echt het geval? Wat kan AI…