Tips voor het versturen van effectieve direct mail per post
- by Maarten van Hout
- 255
In een tijdperk waarin iedereen vol inzet op online marketing is offline marketing belangrijker dan ooit. Immers, offline is de concurrentie een stuk minder sterk. Eén van de manieren om offline marketing in te zetten is door middel van direct mail per post.
Het succes van een mailing per post hangt af van je voorbereiding. Die moet namelijk top zijn. In dit blog vertellen we je waar je op moet letten
Bepaal je doelgroep en boodschap
De eerste stap is om te bepalen wie je doelgroep is en welke boodschap je aan hen gaat communiceren. Omschrijf je doelgroep zo specifiek mogelijk, bijvoorbeeld:
- Tegen welke problemen lopen ze aan waar voor jouw product of dienst een oplossing is?
- Hoe beschrijf je die problemen? Welke woorden gebruiken ze en welke vragen hebben ze over oplossingen?
- Hoe moet je de doelgroep aanspreken? Is dat met ‘u’ of ‘je’? En moet de toon van je boodschap formeel of juist informeel zijn?
- Waar kan je jouw doelgroep mee prikkelen om hen tot actie te bewegen? Wat zijn bijvoorbeeld services die je biedt waar je doelgroep blij van wordt?
Door je doelgroep zo specifiek mogelijk te beschrijven, kun je de boodschap van je direct mailing beter op papier zetten en wordt de kans op een succesvolle mailing een stuk groter.
De mailing: kort, krachtig en visueel aantrekkelijk
De mailing die je gaat versturen moet kort, krachtig en visueel aantrekkelijk zijn. Om ervoor te zorgen dat de ontvanger de gewenste actie neemt is het belangrijk om tekst en visuele aspecten op elkaar af te stemmen.
Qua tekst werkt het vaak goed als je gebruik maakt van de AIDA formule. AIDA staat voor: Attention, Interest, Desire, Action.
Je begint dus met een pakkende titel. Daarna wek je de interesse van je lezers door in de eerste alinea het probleem van je doelgroep te beschrijven en de oplossing al even aan te stippen.
Vervolgens neem je mogelijke bezwaren weg om jouw product of dienst af te nemen en je eindigt met een actie. Bijvoorbeeld een bezoek aan een webpagina waarop je ontvangers een aanbieding kunnen claimen.
Alle visuele elementen die je in de mailing verwerkt, moeten van toegevoegde waarde zijn. Dus gebruik bijvoorbeeld een pijl die naar de gewenste actie wijst of plaats een foto van iemand die naar de gewenste actie kijkt.
Zo zorg je ervoor dat jouw mailing wordt geopend
Om ervoor te zorgen dat jouw mailing door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen is het belangrijk dat je de aandacht trekt zodat mensen nieuwsgierig worden en jouw mailing openen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:
- Een opvallende kleur envelop te gebruiken, bijvoorbeeld geel of groen.
- Een weggever in de envelop te doen, zodat er een bobbel ontstaat.
- De envelop aan een persoon te richten
- De adresgegevens met pen te schrijven
Hulp nodig? Schakel een direct mail specialist in
Voor een zo groot mogelijke kans op een succesvolle direct mailing raden je aan om een specialist in direct mail in te schakelen. Een direct mail specialist kan je adviseren over hoe een mailing voor jouw doelgroep het beste kan worden ingestoken.
Het is de investering meer dan waard als je bedenkt dat een mailing versturen al snel een paar duizend euro kost. Dan is het dus zaak om ervoor te zorgen dat je de kans zo groot mogelijk maakt om de investering terug te verdienen, nietwaar?
In een tijdperk waarin iedereen vol inzet op online marketing is offline marketing belangrijker dan ooit. Immers, offline is de concurrentie een stuk minder sterk. Eén van de manieren om offline marketing in te zetten is door middel van direct mail per post. Het succes van een mailing per post hangt af van je voorbereiding.…
In een tijdperk waarin iedereen vol inzet op online marketing is offline marketing belangrijker dan ooit. Immers, offline is de concurrentie een stuk minder sterk. Eén van de manieren om offline marketing in te zetten is door middel van direct mail per post. Het succes van een mailing per post hangt af van je voorbereiding.…